tisdag 8 december 2009

En Grå Digital Betong Jul!

Egentligen Behöver Jag Inte Säga Mer..

Men ett litet inlägg ska man väl få ihop. Nu för tiden känns "Julen" väldigt
digital, grå, regnig, rent utav TRÅKIG! allt handlar bara om pengar, känslan
av en varm trevlig jul är sedan länge försvunnen, känslan av avkoppling, se
sina kusiner, syskon, vänner, familj, dela ut julklappar, längta till alla klappar
öppna klapparna, testa och prova sina klappar, känns inte alls kul. varför ?.
För att allt handlar bara om pengar, alla vill bara ha dom dyraste, värsta, bästa
klapparna, och blir arg om dom inte får dom, (alla blir inte arg) men oftast
känner man så även om man spelar glad och lycklig över sin julklapp, den
så kallade "tacksamheten" över en sökt/köpt julklapp är borta, alla vill bara
ha och ha och ha. Det om något känns väldigt trisst, rent generellt, bittert!.

Vart är känslan man hade som barn, då julen var näst bästa tiden på året.
det ända som gjorde till den näst bästa tiden, var kylan och mörkret, och
bristen på ledighet från skolan, det ända som slog julen, var sommarlovet.
Och det var för att sommarlovet, var långt, man hade sovmorgon, kunde gå
omkring i shorts, umgås med sina vänner till sent på natten, vara ute utan
att frysa ihjäl, hade det inte vart för det hade julen vart bäst, men god julmat,
lugn och ro, julklappar, pulkåkning, julens mysiga tillvaro i hemmet. Det har
då jag iaf inte kännt på ett bra tag, Nu mer känner man bara konstant oro för
att man ska kunna köpa julklappar åt alla, vart ska man fira jul, ska man hinna
med allt ?, hur ska man få tag på pengar efter alla julköp, så man kan betala
räkningar, vart faen är snön, varför slutar det aldrig regna, varför är det plus-
grader ute, faen va dyrt allt är. grått, och varför ska alla ha nya tv-apparater,
tv-spel, mobiler, hårt hit och dit, usch!!! ibland känns det som att man borde
ta och flytta arslet till sibirien, där finns iaf snön, kylan och mörkret man
längtar efter för att få julkänslan.

Undra hur julen kommer se ut på 5 - 10 år, sitter vi alla hemma i shorts och
en corona i vänstern och 3G mobilen med videochatt till familjen i högern ?.
Hoppas verkligen inte det. Förlåt för ett bittert inlägg, jag ville bara skriva
av mig lite. Hoppas iaf att ni har en bättre jul än vad jag just beskrev, jag vill
verkligen inte förstöra julen, men kanske borde det här bli sagt, så man gör
bättre ifrån sig för att få en sån här jul, vädret går juh inte att ändra på, man
kan byta miljö men inte byta väder. Värmen kommer dock från familjen och
vännerna, se till att finns, så blir känslan varmare och trivsammare.

God Jul och Gott Nytt År, (tidigt JA!, men vad spelar det för roll?)

Jag är iaf glad över att jag har Malin som får mig att känna mig betydelsefull.
Älskar dig Gumman! Du är min ledstjärna som i sagan om dom 3 visemännen.

Ha De Great! MvH // Christian

1 kommentar:

  1. Haha, nae. Kosten på kommun :) Där dom ringer ut vikarier till skolkök & dagiskök :) Vadårå? :)

    SvaraRadera